Истребитель «мессершмитт» me-262
Содержание:
General info
Flight performance
Max speed
at 6 000 m865 km/h
Turn time28 s
Max altitude12 500 m
Engine2 х Junkers Jumo 004B-1
TypeJet
Cooling systemAir
Take-off weight7 t
Characteristics | Max Speed(km/h at 6,000 m) | Max altitude(metres) | Turn time(seconds) | Rate of climb(metres/second) | Take-off run(metres) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AB | RB | AB | RB | AB | RB | |||
Stock | 824 | 796 | 12500 | 29.0 | 30.0 | 16.0 | 14.9 | 750 |
Upgraded | 909 | 865 | 27.7 | 28.0 | 24.5 | 20.0 |
Details
Features | |||||
---|---|---|---|---|---|
Combat flaps | Take-off flaps | Landing flaps | Air brakes | Arrestor gear | Drogue chute |
✓ | ✓ | ✓ | X | X | X |
Limits | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Wings (km/h) | Gear (km/h) | Flaps (km/h) | Max Static G | |||
Combat | Take-off | Landing | + | — | ||
1050 | 450 | 558 | 529 | 380 | ~10 | ~5 |
Optimal velocities (km/h) | |||
---|---|---|---|
Ailerons | Rudder | Elevators | Radiator |
< 500 | < 600 | < 680 | N/A |
Engine performance
Engine | Aircraft mass | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Engine name | Number | Empty mass | Wing loading (full fuel) | |||||
Junkers Jumo 004B-1 | 2 | 4,280 kg | 287 kg/m2 | |||||
Engine characteristics | Mass with fuel (no weapons load) | Max TakeoffWeight | ||||||
Weight (each) | Type | 16m fuel | 20m fuel | 30m fuel | 45m fuel | 53m fuel | ||
720 kg | Axial-flow turbojet | 4,894 kg | 5,041 kg | 5,409 kg | 5,961 kg | 6,255 kg | 6,520 kg | |
Maximum engine thrust @ 0 m (RB / SB) | Thrust to weight ratio @ 0 m (100%) | |||||||
Condition | 100% | WEP | 16m fuel | 20m fuel | 30m fuel | 45m fuel | 53m fuel | MTOW |
Stationary | 910 kgf | N/A | 0.37 | 0.36 | 0.34 | 0.30 | 0.29 | 0.28 |
Optimal | 910 kgf(0 km/h) | N/A | 0.37 | 0.36 | 0.34 | 0.30 | 0.29 | 0.28 |
Survivability and armour
Crew1 person
Speed of destruction
Structural1 050 km/h
Gear450 km/h
- 15 mm Steel — Behind the pilot
- 15 mm Steel — Pilot’s headrest
- 15 mm Steel — Between cockpit and fore fuel tank
- 15 mm Steel — Instrument panel plate
- 16 mm Steel x 2 — Ammunition protection plates
- 90 mm Bulletproof glass
- Self-sealing fuel tanks (1 in front of pilot, 1 under pilot’s feet, 2 behind pilot)
Modifications and economy
Repair costBasic → Reference
AB2 930 → 3 712
RB9 720 → 12 315
SB20 750 → 26 290
Total cost of modifications69 300
159 000
Talisman cost2 000
Crew training100 000
Experts350 000
Aces1 500
Research Aces670 000
Reward for battleAB / RB / SB
120 / 330 / 440 %
190 / 190 / 190 %
Modifications
Flight performance | Survivability | Weaponry | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
The biggest issue of the Schwalbe is its bad acceleration across all speeds. Thus, Compressor and Engine upgrades have the highest priority. The cannons’ stock belts are decent, but the high explosive content increases with the new ammo in Offensive 30 mm. Including them into the upgrade route is not a bad idea. The same applies for the rockets in the R1 modification. Being able to knock out bases (~40) or tanks (direct hit) with these warheads makes a long game much easier to win. New 30 mm cannons is an interesting upgrade choice as it increases accuracy above 300 m (350 yds), but the MK 108 will still be unable to hit any at 500 m (600 yds).
Тактико-технические характеристики
Схема Me.163.
Приведённые ниже характеристики соответствуют модификации Me.163 B-1:
Технические характеристики
- Экипаж: 1 человек
- Длина: 5,69 м
- Размах крыла: 9,32 м
- Высота: 2,75 м
- Площадь крыла: 19,62 м²
- Масса пустого: 1 905 кг
- Масса снаряженного: 3 950 кг
- Максимальная взлетная масса: 4 110 кг
- Двигатели: 1× реактивный Walther HWK 109-509A-2
- Тяга: 1× 17 кН
Лётные характеристики
- Максимальная скорость: на уровне моря 830 км/ч, на высоте 3000 м 960 км/ч
- Посадочная скорость: 220 км/ч
- Практическая дальность: 200
- Продолжительность полёта: ≈ 8 минут
- Практический потолок: 12 000 м
- Скороподъёмность: 3 600 м/мин, 4.860 м/мин, 10.020 м/мин
- Нагрузка на крыло: 213 кг/м²
- Тяговооружённость: 0,42
Вооружение
- На первых 47 экземплярах 2*20 мм пушки Маузер MG −151/20 боезапас 100 выстрелов на ствол.
- Затем 2*30 мм пушки Рейнметалл-Борзиг МК 108, боезапас 60 выстрелов на ствол. Бронирование:15 мм бронеплита спереди, бронестекло, бронеспинка 8-13 мм
External links
Bavarian Aircraft Corporation (BFW*) | |
---|---|
Bf 109 | Flegel’s Bf 109 A · Bf 109 B-1 · Bf 109 E-1 · Bf 109 E-3 · Bf 109 E-4 · Bf 109 E-7/U2 · Bf 109 F-1 · Bf 109 F-2 · Bf 109 F-4 · Bf 109 F-4/trop · Bf 109 G-2/trop · Bf 109 G-6 · Bf 109 K-4 · Bf 109 G-10 · Bf 109 G-14 · Bf 109 Z |
Bf 110 | Bf 110 C-6 · Bf 110 C-7 · Bf 110 F-2 · Bf 110 G-2 · Bf 110 G-4 |
Me 410 | Me 410 A-1 · Me 410 A-1/U2 · Me 410 A-1/U4 · Me 410 B-1 · Me 410 B-1/U2 · Me 410 B-2/U4 · Me 410 B-6/R3 |
Bombers | Me 264 |
Jet Fighters | Me 163 B · Me 163 B-0 · Me 262 A-1a · Me 262 A-1a/Jabo · Me 262 A-1a/U1 · Me 262 A-1/U4 · Me 262 A-2a · Me 262 C-1a · Me 262 C-2b |
Export | ▅Bf 109 E-7 · ▄Bf 109 G-14/AS · ▄Bf 109 G-2 · Bf 109 G-2 · ▄Bf 110 G-4 |
Captured | ▃Bf 109 F-4 |
* BFW was later renamed Messerschmitt Aktiengesellschaft (AG) on 11 July 1938. All aircraft currently in production at this time retained the designation Bf while those developed after this date had the designation Me. |
Germany jet aircraft | |
---|---|
Ar 234 | Ar 234 B-2 · Ar 234 C-3 |
He 162 | He 162 A-1 · He 162 A-2 |
Ho 229 | Ho 229 V3 |
Me 163 | Me 163 B · Me 163 B-0 |
Me 262 | Me 262 A-1a · Me 262 A-1a/Jabo · Me 262 A-1a/U1 · Me 262 A-1/U4 · Me 262 A-2a · Me 262 C-1a · Me 262 C-2b |
USA | ▀F-84F · CL-13A Mk 5 · CL-13B Mk.6 · ▀F-86K · F-104G · F-4F Early |
USSR | ▀MiG-15bis · ▀MiG-19S · ▀MiG-21MF · ▀IL-28 |
Britain | Sea Hawk Mk.100 |
Italy | ▀G.91 R/3 · ▀G.91 R/4 |
Me 262 HG III в игре
Исследование и прокачка
Исследуется на Me. 262 HG II через пушки 20-мм MG-213C (Ф) и 30-мм MG-213/30 (Ф) за 243900 опыта.
Этот самолёт приобретается сразу в «элитном» состоянии. Дополнительное исследование модулей не требуются.
Боевая эффективность
Венец ветки тяжелых истребителей Германии. Всё, чем пользовались по ходу всей ветки тяжелых истребителей, получаем еще в большем объеме. Огромную скорость, хорошую огневую мощь, самую высокую оптимальную высоту. Тактика ничем не отличается от тактики «ранних 262-х». Играем от высоты, от скоростей. Ни в коем случае не вступаем в маневренные бои, атакуем на проходах, можно использовать бум-зум. Этот самолет может догнать и достать на высоте любой другой, но он очень уязвим на низких высотах и против более маневренных противников.
В патче 1.6 Me.262 HGIII получил возможность нести 2х250кг бомбы. Они достаточно мощные чтобы уничтожать наземные объекты. но при этом так же вполне годятся для бомб-килов, если вдруг Me.262 HGIII окажется внизу.
- Достоинства:
- огневая мощь — одна из самых высоких среди истребителей и тяжелых истребителей;
- самый высокий показатель оптимальной высоты — 2800м;
- очень высокая скорость.
- Недостатки:
- низкая маневренность;
- на низких высотах и у земли резко теряет в скорости и еще больше маневренности.
Оборудование, боекомплект и снаряжение
top
]
- Оборудование
- Улучшенный радиоприцел — добавит самолёту +15% к точности стрельбы.
- Усиленный каркас lll — -25% к вероятности получения критического повреждения для всех модулей, +10% к прочности самолёта.
- Дополнительные бронелисты lll — на 20% уменьшает вероятность ранения пилота и критического повреждения двигателей, турелей.
- Ленты боеприпасов
Универсальная лента — лента позволяющая вести эффективную стрельбу и имеющая небольшую вероятность нанесения критических повреждений или поджога.
- Снаряжение
Стандартный набор снаряжения Пневматический перезапуск, Ручные огнетушители и Триммирование рулей.
1
]
- Оборудование
- Улучшенный радиоприцел — добавит самолёту +15% к точности стрельбы.
- Улучшенная обшивка ll — +20% к устойчивости к повреждениям крыльев, фюзеляжа, хвоста, +5% к показателю прочности.
- Улучшенные закрылки lll — На 20% сильнее замедляет самолёт при выключенной тяге. Снижает скорость сваливания.
- Ленты боеприпасов
Универсальная лента — лента позволяющая вести эффективную стрельбу и имеющая небольшую вероятность нанесения критических повреждений или поджога.
- Снаряжение
Стандартный набор снаряжения Пневматический перезапуск, Ручные огнетушители и Триммирование рулей.
1-й вариант
1
2-й вариант
Экипаж
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Пилот |
Прокачка умений пилота:
«Зоркий» увеличивает дальность обнаружения в секторе пилота увеличена на 20%.
«Меткий стрелок I» уменьшает разброс при стрельбе курсовым вооружением на 5%.
«Закалённый в боях» увеличивает живучесть пилота и позволяет лучше управлять повреждённым самолётом. Шанс ранения пилота −20%, негативные эффекты от повреждения крыльев и хвоста −25%.
«Пилотажник» повышает манёвренность по всем осям на 2%.
«Соколиный удар» в пикировании при атаке курсовым вооружением на 50% увеличивается вероятность поджога и нанесения критических повреждений. Умение действует, когда скорость самолёта близка к максимальной скорости пикирования, а угол тангажа превышает −45 градусов.
Ас — высокий калибр пушек позволяет чаще наносить критический урон.
See also
Модули
- Таблица
- Дерево
Двигатель
Уровень | Двигатель | Мощность двигателя, л.с. / Тяга | Тип | Масса, кг | Стоимость, |
---|---|---|---|---|---|
VIII | Jumo 004 A | 840 | реактивный | 1440 | 130800 |
IX | NAME_MODULE_HWK-509_SPEC_TOP_ME-262_1 | 950 | ракетный | 1616 | 180000 |
IX | BMW 003A | 830 | реактивный | 1124 | 142300 |
IX | Jumo 004 B | 910 | реактивный | 1450 | 160000 |
Конструкция
Уровень | Конструкция | Живучесть | Масса, кг | Стоимость, |
---|---|---|---|---|
VII | Me 262 A Sturmvogel | 450 | 4292 | 108500 |
VIII | NAME_MODULE_ME-262A-SHWALBE_SPEC_TOP_ME-262_1 | 500 | 4384 | 144000 |
Фюзеляжное вооружение
VIII | 30-мм MK-108 (1944) (Ф) | 30 | 1120 | 200 | 240 | 120 | 54500 |
Подвесное вооружение
Уровень | Бомбы | Радиус поражения, м | Урон | Масса, кг | Стоимость, |
---|---|---|---|---|---|
V | SD 250 | 75 | 5000 | 250 | 2000 |
Подвесное вооружение
Уровень | Ракеты | Радиус поражения, м | Урон | Масса, кг | Стоимость, |
---|---|---|---|---|---|
X | WEAPON_NAME_R4M_SPEC_TOP_ME-262_1 | 25 | 150 | 4 | 70 |
Двигатель
VIII
ДвигательJumo 004 A
Характеристики: | |
Мощность двигателя, л.с. | 840 |
Тип | реактивный |
Масса, кг | 1440 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe, Blohm und Voss P.210, Messerschmitt Me P.1092
VIII
2xJumo 004 A
IX
ДвигательNAME_MODULE_HWK-509_SPEC_TOP_ME-262_1
Характеристики: | |
Мощность двигателя, л.с. | 950 |
Тип | ракетный |
Масса, кг | 1616 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe
IX
2xNAME_MODULE_HWK-509_SPEC_TOP_ME-262_1
IX25600
ДвигательBMW 003A
Характеристики: | |
Мощность двигателя, л.с. | 830 |
Тип | реактивный |
Масса, кг | 1124 |
Стоимость: | |
Стоимость исследования | 25600 |
Стоимость покупки | 142300 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe
IX25600
2xBMW 003A
IX26100
ДвигательJumo 004 B
Характеристики: | |
Мощность двигателя, л.с. | 910 |
Тип | реактивный |
Масса, кг | 1450 |
Стоимость: | |
Стоимость исследования | 26100 |
Стоимость покупки | 160000 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe, Blohm und Voss P.210, Messerschmitt Me P.1092, Messerschmitt Me 262 HG II, Focke-Wulf Ta 183 Huckebein, Messerschmitt Me P.1099 B-2
IX26100
2xJumo 004 B
IX27400
ДвигательHWK 509
Характеристики: | |
Мощность двигателя, л.с. | 950 |
Тип | ракетный |
Масса, кг | 1616 |
Стоимость: | |
Стоимость исследования | 27400 |
Стоимость покупки | 180000 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe
IX27400
2xHWK 509
IXMe 262 HG II →
Конструкция
VII
КонструкцияMe 262 A Sturmvogel
Характеристики: | |
Живучесть | 450 |
Масса, кг | 4292 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe
VII
Me 262 A Sturmvogel
VIII
КонструкцияNAME_MODULE_ME-262A-SHWALBE_SPEC_TOP_ME-262_1
Характеристики: | |
Живучесть | 500 |
Масса, кг | 4384 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe
VIII
NAME_MODULE_ME-262A-SHWALBE_SPEC_TOP_ME-262_1
VIII19500
КонструкцияMe 262 A Schwalbe
Характеристики: | |
Живучесть | 500 |
Масса, кг | 4384 |
Стоимость: | |
Стоимость исследования | 19500 |
Стоимость покупки | 144000 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe
VIII19500
Me 262 A Schwalbe
Фюзеляжное вооружение
VIII
Пулемёт30-мм MK-108 (1944) (Ф)
Характеристики: | |
Калибр | 30 |
Начальная скорость снаряда, м/с | 1120 |
Урон | 200 |
Скорострельность, выстр/мин | 240 |
Масса, кг | 120 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe, Messerschmitt Me 329, Messerschmitt Me 262 HG II, Focke-Wulf Ta 183 Huckebein, Messerschmitt Me P.1099 B-2
VIII
2×30-мм MK-108 (1944) (Ф)
VIII
Пулемёт30-мм MK-108 (1944) (Ф)
Характеристики: | |
Калибр | 30 |
Начальная скорость снаряда, м/с | 1120 |
Урон | 200 |
Скорострельность, выстр/мин | 240 |
Масса, кг | 120 |
Стоимость: | |
Стоимость покупки | 54500 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe, Messerschmitt Me 329, Messerschmitt Me 262 HG II, Focke-Wulf Ta 183 Huckebein, Messerschmitt Me P.1099 B-2
VIII
4×30-мм MK-108 (1944) (Ф)
VIII
Пулемёт
Характеристики: | |
Калибр | 30 |
Начальная скорость снаряда, м/с | 1120 |
Урон | 200 |
Скорострельность, выстр/мин | 240 |
Масса, кг | 120 |
Стоимость: | |
Стоимость покупки | 54500 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe
VIII
4x
Подвесное вооружение
Вооружение отсутствует
V5500
БомбыSD 250
Характеристики: | |
Радиус поражения, м | 75 |
Урон | 5000 |
Масса, кг | 250 |
Стоимость: | |
Стоимость исследования | 5500 |
Стоимость покупки | 2000 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 HG III, Messerschmitt Me P.1102 B, Messerschmitt Me 262 Schwalbe, Messerschmitt Me 329, Messerschmitt Me 262 HG II, Messerschmitt Me P.1099 B-2
V5500
2xSD 250
X31650
РакетыR4M
Характеристики: | |
Радиус поражения, м | 25 |
Урон | 150 |
Масса, кг | 4 |
Стоимость: | |
Стоимость исследования | 31650 |
Стоимость покупки | 1000 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe, Blohm und Voss P.210, Messerschmitt Me 262 HG II, Blohm und Voss P.212.03
X31650
24xR4M
X
РакетыWEAPON_NAME_R4M_SPEC_TOP_ME-262_1
Характеристики: | |
Радиус поражения, м | 25 |
Урон | 150 |
Масса, кг | 4 |
Стоимость: | |
Стоимость покупки | 70 |
Применяемость:Messerschmitt Me 262 Schwalbe
X
24xWEAPON_NAME_R4M_SPEC_TOP_ME-262_1
Вооружение отсутствует
Вооружение отсутствует
Вооружение отсутствует
Премиумный самолет Подарочный самолет
History
Describe the history of the creation and combat usage of the aircraft in more detail than in the introduction. If the historical reference turns out to be too long, take it to a separate article, taking a link to the article about the vehicle and adding a block «/History» (example: https://wiki.warthunder.com/(Vehicle-name)/History) and add a link to it here using the template. Be sure to reference text and sources by using , as well as adding them at the end of the article with . This section may also include the vehicle’s dev blog entry (if applicable) and the in-game encyclopedia description (under , also if applicable).
History
The A-2a Sturmvogel was developed due to Hitler’s continued insistence on developing the Me-262 into a fighter-bomber variant. In May 1944, after learning the fighter-bomber role had not been worked on, Hitler reaffirmed his order that such an aircraft must take precedent over the fighter variant without further delay. Any modification of the existing 262’s airframe were already problematic and it forced designers at Messerschmitt to make compromises for the fighter-bomber variant. This included the removal of two of the four 30mm cannons in the nose. This was to help offset an inherent imbalance of the airframe, especially once the payload was dropped and the weight was lifted. The Sturmvogel also received two hardpoints for carrying bombs. These changes would ultimately produce a heavier Me-262 with altered flight characteristics and experienced pilots to operate them. However by 1944, the Luftwaffe has lost air superiority over the skies of Europe and experienced pilots were coming up in short supply. Ultimately development of the fighter variant was allowed to proceed with every 20th Me-262 set aside for the fighter role. Yet even these were requested to be completed with some sort of bomb-carrying/release modification.
General info
Flight performance
Max speed
at 6 000 m865 km/h
Turn time28 s
Max altitude12 500 m
Engine2 х Junkers Jumo 004B-1
TypeJet
Cooling systemAir
Take-off weight7 t
Characteristics | Max Speed(km/h at 6,000 m) | Max altitude(metres) | Turn time(seconds) | Rate of climb(metres/second) | Take-off run(metres) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AB | RB | AB | RB | AB | RB | |||
Stock | 824 | 798 | 12500 | 28.9 | 29.9 | 16.0 | 14.9 | 750 |
Upgraded | 909 | 865 | 27.7 | 28.0 | 24.5 | 20.0 |
Details
Features | |||||
---|---|---|---|---|---|
Combat flaps | Take-off flaps | Landing flaps | Air brakes | Arrestor gear | Drogue chute |
✓ | ✓ | ✓ | X | X | X |
Limits | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Wings (km/h) | Gear (km/h) | Flaps (km/h) | Max Static G | |||
Combat | Take-off | Landing | + | — | ||
1050 | 450 | 558 | 529 | 380 | ~11 | ~5 |
Optimal velocities (km/h) | |||
---|---|---|---|
Ailerons | Rudder | Elevators | Radiator |
< 500 | < 600 | < 680 | N/A |
Engine performance
Engine | Aircraft mass | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Engine name | Number | Empty mass | Wing loading (full fuel) | |||||
Junkers Jumo 004B-1 | 2 | 4,080 kg | 278 kg/m2 | |||||
Engine characteristics | Mass with fuel (no weapons load) | Max TakeoffWeight | ||||||
Weight (each) | Type | 16m fuel | 20m fuel | 30m fuel | 45m fuel | 53m fuel | ||
720 kg | Axial-flow turbojet | 4,694 kg | 4,841 kg | 5,209 kg | 5,761 kg | 6,055 kg | 6,520 kg | |
Maximum engine thrust @ 0 m (RB / SB) | Thrust to weight ratio @ 0 m (100%) | |||||||
Condition | 100% | WEP | 16m fuel | 20m fuel | 30m fuel | 45m fuel | 53m fuel | MTOW |
Stationary | 910 kgf | N/A | 0.39 | 0.38 | 0.35 | 0.32 | 0.30 | 0.28 |
Optimal | 910 kgf(0 km/h) | N/A | 0.39 | 0.38 | 0.35 | 0.32 | 0.30 | 0.28 |
Survivability and armour
Crew1 person
Speed of destruction
Structural1 050 km/h
Gear450 km/h
- 90 mm Bulletproof glass in cockpit front.
- 16.5 mm Steel plates in front of 30 mm Mk 108 ammo boxes.
- 15 mm Steel plates in fuselage in front of pilot.
- 15 mm Steel plates behind the pilot.
Modifications and economy
Repair costBasic → Reference
AB7 900 → 10 009
RB13 200 → 16 724
SB18 000 → 22 806
Total cost of modifications74 200
169 000
Talisman cost2 100
Crew training110 000
Experts370 000
Aces1 700
Research Aces720 000
Reward for battleAB / RB / SB
150 / 230 / 330 %
196 / 196 / 196 %
Modifications
Flight performance | Survivability | Weaponry | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
Media
- Skins
Skins and camouflages for the Me 262 A-1a from live.warthunder.com.
- Images
- Videos
https://youtube.com/watch?v=V77eUJjifzM%3F
The Me-262 family discusses the Me 262 A-1a at 1:26 — War Thunder Official Channel
https://youtube.com/watch?v=hgi1k_ljFYw%3F
The Shooting Range #14 — Pages of History section at 06:16 discusses the Me 262 and the Kikka.
https://youtube.com/watch?v=bxalaBFUfb8%3F
The Shooting Range #174 — Pages of History section at 04:45 discusses the Me 262 «Schwalbe».
https://youtube.com/watch?v=Spx654gP4Ac%3F
Me 262 A-1a — Jengar
https://youtube.com/watch?v=6Xiqj1h2qrQ%3F
AIR SHARK: The Me 262 A-1a — MikeGoesBoom
General info
Flight performance
Max speed
at 6 000 m865 km/h
Turn time30 s
Max altitude14 900 m
Engine2 х Junkers Jumo 004B-1
TypeJet
Cooling systemAir
Take-off weight8 t
Characteristics | Max Speed(km/h at 6,000 m) | Max altitude(metres) | Turn time(seconds) | Rate of climb(metres/second) | Take-off run(metres) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AB | RB | AB | RB | AB | RB | |||
Stock | 825 | 800 | 14900 | 31.7 | 32.7 | 16.6 | 15.7 | 628 |
Upgraded | 906 | 865 | 29.0 | 30.3 | 23.8 | 20.0 |
Details
Features | |||||
---|---|---|---|---|---|
Combat flaps | Take-off flaps | Landing flaps | Air brakes | Arrestor gear | Drogue chute |
✓ | ✓ | ✓ | X | X | X |
Limits | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Wings (km/h) | Gear (km/h) | Flaps (km/h) | Max Static G | |||
Combat | Take-off | Landing | + | — | ||
1050 | 450 | 498 | 469 | 320 | ~11 | ~5 |
Optimal velocities (km/h) | |||
---|---|---|---|
Ailerons | Rudder | Elevators | Radiator |
< 500 | < 600 | < 680 | N/A |
Engine performance
Engine | Aircraft mass | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Engine name | Number | Empty mass | Wing loading (full fuel, no booster fuel) | |||
Junkers Jumo 004B-1 | 2 | 4,995 kg | 269 kg/m2 | |||
Engine characteristics | Mass with fuel (no weapons load, no booster fuel) | Max TakeoffWeight | ||||
Weight (each) | Type | 6m fuel | 20m fuel | 22m fuel | ||
720 kg | Axial-flow turbojet | 5,247 kg | 5,777 kg | 5,953 kg | 7,800 kg | |
Maximum engine thrust @ 0 m (RB / SB) | Thrust to weight ratio @ 0 m (100%, no booster) | |||||
Condition | 100% | WEP | 6m fuel | 20m fuel | 22m fuel | MTOW |
Stationary | 910 kgf | N/A | 0.35 | 0.32 | 0.31 | 0.23 |
Optimal | 910 kgf(0 km/h) | N/A | 0.35 | 0.32 | 0.31 | 0.23 |
Booster (Walter HWK 109-509S — Liquid-fuel rocket) | Aircraft mass | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Number | Boosterweight (each) | Fuelweight (each) | BurnTime | Can beshutdown | Jettisonedafter use | Mass with full booster fuel (no weapons load) | ||
6m fuel | 20m fuel | 22m fuel | ||||||
1 | 165 kg | 1,700 kg | 172s | Yes | No | 6,947 kg | 7,477 kg | 7,653 kg |
Condition | Maximum boosterthrust @ 0 m (RB / SB) | Combined engine& booster thrust @ 0 m | Thrust to weight ratio @ 0 m (100% with booster) | |||||
6m fuel | 20m fuel | 22m fuel | ||||||
Stationary | 1,692 kgf | 3,512 kgf | 0.51 | 0.47 | 0.46 | |||
Optimal | 1,692 kgf(any speed) | 3,512 kgf(0kph) | 0.51 | 0.47 | 0.46 |
Survivability and armour
Crew1 person
Speed of destruction
Structural1 050 km/h
Gear450 km/h
- 15 mm Steel — Behind pilot
- 15 mm Steel — Pilot’s headrest
- 15 mm Steel — Between cockpit and fore fuel tank
- 15 mm Steel — Instrument panel plate
- 16 mm Steel x 2 — Ammunition protection plates
- 90 mm Bulletproof glass
Modifications and economy
Repair costBasic → Reference
AB2 700 → 3 420
RB5 900 → 7 475
SB7 100 → 8 995
Total cost of modifications74 200
168 000
Talisman cost2 100
Crew training110 000
Experts370 000
Aces1 700
Research Aces720 000
Reward for battleAB / RB / SB
110 / 300 / 370 %
196 / 196 / 196 %
Modifications
Flight performance | Survivability | Weaponry | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
The biggest issue of the Heimatschützer I is its poor acceleration across all speeds when the boosters are out of fuel. Thus, the «Compressor» and «New Engine» modifications should have the highest priority. The default ammo belts are decent, but the high explosive content increases with the new ammo. Because of this, researching the 30 mm Belts modification is not a bad idea. The «New Cannons» modification can also be researched to improve the accuracy and reliability of the 30 mm cannons.
Armaments
Offensive armament
Weapon 14 x 30 mm MK 108 cannon
Ammunition360 rounds
Fire rate660 shots/min
Main article: MK 108 (30 mm)
The Me 262 A-1a is armed with:
4 x 30 mm MK 108 cannons (2 x 100 RPG top + 2 x 80 RPG bottom = 360 total)
The MK 108 has a high damage potential. With a great in-game burst mass of 14.52 kg/s (32.01 lbs/s) and the great explosive warhead «Minengeschoss» (mine-shell), this weapon will vaporize aircraft, especially bombers. But every coin has a flip side and the MK 108 is no exception. The amazing rate of fire is exchanged with a very short barrel and small propellant charges, resulting in very poor ballistics. The MK 108 cannon fires very slow shells with a great bullet drop.
The MK 108 cannons have an ammo indicator in the cockpit, which is typical of Luftwaffe aircraft. It sits directly beneath the compass (the one with the little plane in the middle). The left white column is for the two top autocannons. The right one is for the bottom two cannons; this bar is also taller than the left one as the ammo count is different for the two pairs.
The MK 108 is a very bad anti-fighter weapon particularly in a jet-to-jet combat. Bullet drop and slow velocity result in a severe difficulty leading shots at ranges above 300 m (350 yds). In dogfights where both aircraft are constantly turning and changing direction, this trait gets even worse. The high speed of jet battles push the necessary lead for hitting the target farther in front of the enemy. Training with this weapon system before getting into battle is heavily advised.
All four cannons are arranged in bundles of two mounted on the underside of the upper mounted in the nose of the aircraft. Two are outfitted with 100 RPG, while the other two have 30 RPG.
Suspended armament
Number of setups2
List of setups
Setup 124 x R4M rockets
Setup 248 x R4M rockets
Main article: R4M
The Me 262 A-1a can externally outfit:
- 24 x 55 mm R4M rockets
- 48 x 55 mm R4M rockets
Немецкие летчики о машине нового поколения
В 1943 году опробовать новую машину пришло в голову лично командующему истребительной авиацией люфтваффе генералу Адольфу Галланду. Свои впечатления он выразил короткой фразой: «Эта машина летает так, словно ее носят ангелы». По словам еще одного пилота, Йорга Сцыпионски, «Мессершмитт-262» (фото которого содержится в статье) был не особо сложным в управлении. Главное — все делать по инструкции, тогда машина будет вести себя смирно и не станет капризничать. Из-за необычно высокой скорости главным в бою было успеть поймать в прицел вражеский самолет. В этом случае пилот становился королем положения.
Вооружение у самолета было настолько мощное, что одного залпа было достаточно, чтобы все уже было кончено. Тем не менее даже опытным летчикам было не так-то просто справиться с этой строптивой машиной. Требовалось непременное переобучение, которое требовало массу времени.
History
Describe the history of the creation and combat usage of the aircraft in more detail than in the introduction. If the historical reference turns out to be too long, take it to a separate article, taking a link to the article about the vehicle and adding a block «/History» (example: https://wiki.warthunder.com/(Vehicle-name)/History) and add a link to it here using the template. Be sure to reference text and sources by using , as well as adding them at the end of the article with . This section may also include the vehicle’s dev blog entry (if applicable) and the in-game encyclopedia description (under , also if applicable).
General info
Flight performance
Max speed
at 6 000 m865 km/h
Turn time28 s
Max altitude12 500 m
Engine2 х Junkers Jumo 004B-1
TypeJet
Cooling systemAir
Take-off weight7 t
Characteristics | Max Speed(km/h at 6,000 m) | Max altitude(metres) | Turn time(seconds) | Rate of climb(metres/second) | Take-off run(metres) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AB | RB | AB | RB | AB | RB | |||
Stock | 824 | 798 | 12500 | 29.0 | 30.0 | 16.0 | 15.0 | 750 |
Upgraded | 909 | 865 | 27.7 | 28.0 | 24.5 | 20.0 |
Details
Features | |||||
---|---|---|---|---|---|
Combat flaps | Take-off flaps | Landing flaps | Air brakes | Arrestor gear | Drogue chute |
✓ | ✓ | ✓ | X | X | X |
Limits | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Wings (km/h) | Gear (km/h) | Flaps (km/h) | Max Static G | |||
Combat | Take-off | Landing | + | — | ||
1050 | 450 | 558 | 529 | 380 | ~10 | ~5 |
Optimal velocities (km/h) | |||
---|---|---|---|
Ailerons | Rudder | Elevators | Radiator |
< 500 | < 600 | < 680 | N/A |
Engine performance
Engine | Aircraft mass | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Engine name | Number | Empty mass | Wing loading (full fuel) | |||||
Junkers Jumo 004B-1 | 2 | 4,280 kg | 287 kg/m2 | |||||
Engine characteristics | Mass with fuel (no weapons load) | Max TakeoffWeight | ||||||
Weight (each) | Type | 16m fuel | 20m fuel | 30m fuel | 45m fuel | 53m fuel | ||
720 kg | Axial-flow turbojet | 4,894 kg | 5,041 kg | 5,409 kg | 5,961 kg | 6,255 kg | 6,520 kg | |
Maximum engine thrust @ 0 m (RB / SB) | Thrust to weight ratio @ 0 m (100%) | |||||||
Condition | 100% | WEP | 16m fuel | 20m fuel | 30m fuel | 45m fuel | 53m fuel | MTOW |
Stationary | 910 kgf | N/A | 0.37 | 0.36 | 0.34 | 0.30 | 0.29 | 0.28 |
Optimal | 910 kgf(0 km/h) | N/A | 0.37 | 0.36 | 0.34 | 0.30 | 0.29 | 0.28 |
Survivability and armour
Crew1 person
Speed of destruction
Structural1 050 km/h
Gear450 km/h
- 15 mm Steel — Behind the pilot
- 15 mm Steel — Pilot’s headrest
- 15 mm Steel — Between cockpit and fore fuel tank
- 15 mm Steel — Instrument panel plate
- 90 mm Bulletproof glass
Modifications and economy
Repair costBasic → Reference
AB2 990 → 3 863
RB5 490 → 7 093
SB6 600 → 8 527
Total cost of modifications68 800
158 000
Talisman cost2 000
Crew training100 000
Experts350 000
Aces1 500
Research Aces670 000
Reward for battleAB / RB / SB
150 / 180 / 350 %
190 / 190 / 190 %
Modifications
Flight performance | Survivability | Weaponry | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
Research the ammo belts ASAP! The mixed ammo belt is a nightmare. The stock ammo line up (HE(M)-T + HE-T + APHE) has only one effective anti-air round, the other two lack the one-shot ability for such a precise weapon. Unlocking the belts and the ‘New 50 mm Cannon’ should be your highest priority, as the stock cannon has a large dispersion radius which nearly requires the pilot to shoot within 500m for an accurate hit. After this compressor and engine should be the next target as each one improves the acceleration of the «Pulkzerstörer» which is due to the design of all Schwalbe jets just short of awful. The remaining upgrades can be chosen at leisure. The cannon is not prone to overheat and top speed is not something to worry about as the 262 can only reach it with a dive anyway.
История создания самолета
Пожалуй, ни одна из моделей самолетов не претерпела столько трудностей в процессе своего становления, как «Мессершмитт-262». История создания этой машины, ее разработка и доведение до серийного производства осложнялись не только бюрократическими проволочками и недостаточным финансированием, но и множеством технологических проблем.
Свой первый полет, как сообщил А. Шпеер — министр вооружений Германии, этот самолет совершил за месяц до нападения немецких войск на СССР. В первой модели МЕ-262 были использованы еще поршневые двигатели. Однако они оказались недостаточно мощными. Уже на следующий год было решено воспользоваться реактивными двигателями Jumo-004, которые разработала и начала выпускать фирма «Юнкерс».
В истории известно немало фактов, когда грядущие нововведения сводили на нет всю ценность вооружения предыдущего поколения. «Мессершмитт-262» можно считать одним из таковых. Преимущество новой машины перед самолетами противника было очевидным, но детские болезни германской экономики стали непреодолимым препятствием на пути к его массовому производству.
К главным проблемам, которые преследовали разработку самолета на протяжении всей его истории, относят: во-первых, ненадежность турбореактивных двигателей Jumo, которыми оснащался «Мессершмитт-262». Они весьма ненадежно работали в разреженной атмосфере и требовали длительной и тщательной доработки. Во-вторых, устанавливаемые на колеса шасси шины также не отличались качеством. Они нередко лопались во время посадки, хотя скорость приземляющегося самолета составляла всего 190 км/час. В совокупности со сложной военно-политической обстановкой в Германии и нерешительностью вышестоящего командования при постройке новых самолетов, эти обстоятельства привели к тому, что «Мессершмитт ME-262» (фото выше) появился на поле боя лишь во второй половине 1944 года, с полугодовой задержкой. Он не смог стать тем чудо-оружием, которое, как надеялся Адольф Гитлер, помогло бы Германии вернуть господство в воздушном пространстве Европы. А ведь это вполне могло произойти.
Когда все недостатки были устранены, немецким конструкторам стало ясно, что все летно-технические характеристики новой машины оставляют далеко позади параметры самолетов союзников. Построенный ими самолет «Мессершмитт-262» можно было смело считать шедевром отечественного авиастроения.